19 Ağustos 2009 Çarşamba

Ayşe Tütüncü - Çeşitlemeler (1999)

Bir piyano, dört perküsyon ve bas sesleri nefesliden... Bu alışılmadık bileşimden duyduğumuz sesler bizi Chick Korea, Shadowfax, Carla Bley ya da Debussy gibi bestecilerin iyi bilinen parçalarını yeni bir ışık altında görmeye götürüyor.

Öte yandan grubun Şecaattin Tanyerli’nin bir tangosu veya Egberto Gismonti ve Jan Garbarek’in parçaları etrafına hınzırca ördüğü düzenlemeler besteler üzerinde öyle derin izler bırakmış ki, orijinal temalar artık anca belli belirsiz seçiliyor. Bu çeşitleme ve kolajların yanı sıra grubun kendi besteleri de repertuarı aynı minval üzere tamamlıyor.

Doğal olarak işin içine ramazan davulu veya bendir gibi aletler katılmış durumda ve tabii ki Doğu’nun Anadolu’da buluşan inanılmaz ritmik ve melodik çeşitliliği grubun çalışında belirgin olarak hissediliyor. Vurmalı seslerinin birbirine örüldüğü bu düzenlemelerle müzik dört ayrı kıtadan aletin birarada parıldaştığı bir enstrüman havuzundan yükseliyor sanki: Kaxixi, marakas, çelik üçgen, parmak zili, bongo, kastanyet, Mbira (parmak arpi), Kuika, tahta kaşık, rototom, bendir, ramazan davulu, asetat ve teneke levha...

”Hasta siempre” gibi bir ağıt veya çocuk şarkıları, bir Kürt dansı ya da Monteverdi’nin bir operası veya rumba, tango ve samba ritmleri... Grup çeşitli kaynaklardan tümüyle kendine özgü bir ses yakalıyor.

-
Hemen söyliyeyim ki, bu albüm Türkiye’nin en iyi ve en ilginç caz albümlerinden biri. Doğaçlama ustası genç Türk piyanisti Ayşe Tütüncü dört perküsyoncu ve bas klarnetçi Oğuz Büyükberber’den oluşan grubuyla kendi bestelerinin yanısıra C.Bley, C.Corea, J.Garbarek, E.Gismonti, Debussy vb..nin eserlerini işliyor. Belli ki elindeki malzemeyle oldukça özgür bir çalışma yürüttüğüne ve böylece benzersiz ve özgün yorumlara ulaştığına işaret etmek maksadıyla olacak, çalışmalarını “çeşitlemeler” olarak isimlendiren piyanist beste ile doğaçlama arasında ilginç ve duymaya değer bir denge yakalamayı başarıyor.

Emanuel Wenger, Jazz Live, 163-03 / Kış 2002 / Avusturya

-
HASTA SIEMPRE Parça doğaçlamayla açılıp enstrümantal olarak yorumlanıyor. ••• CARLA'NIN TANGOSU Carla Bley’in parçası burada piyano, perküsyonlar ve bas klarinete göre yeniden şekilleniyor. ••• BORA / LA FETE Ege yörelerimizi hatırlatır bir beste. ••• NETEKİM: Gruba göre düzenlenmiş bir Shadowfax parçası, üzerine Ümit Kıvanç’ın yazdığı sözlerle. ••• İKİ ADET ÇOCUK ŞARKISI Orijinalleri C. Corea’ya ait bu parçalar epey bir biçki-dikiş faaliyetinden geçirilmiş durumdalar, ve bir yandan yine doğaçlamalar... ••• DÖRT TANGO ADIMI Bir kolaj, içinde Şecaattin Tanyerli’den de pasajlar var. ••• GOLLIWOG'UN YÜRÜYÜŞÜ Bir Debussy parçasının düzenlenmiş ve doğaçlanmış hali. ••• SAMBA AĞIRLAMASI Bir çeşitleme, E. Gismonti’nin orijinal teması üzerine. ••• AH..! Piyano ile doğaçlama. ••• KAPILAR Yine bir çeşitleme, Jan Garbarek’in orijinal teması üzerine ve bendirler...bendirler...
-

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Bu güzel albümü paylaştığın için Teşekkür Ederim.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
Yasal Uyarı

TurkJazz.blogspot aracılığı ile indirmiş olduğunuz dosyalar, her sanatçının kendi isimleri ile tescil edilmiş eserlerin dijital kopyalarıdır! Bu dosyalar size tanıtım amaçlı sunulmaktadır! Müzik dosyalarını bilgisayarınızdan 24 saatten fazla tutmanız T.C. yasalarına göre suç sayılır! Bu tür yasal işlemlerde TurkJazz.blogspot ve hosting şirketimiz bu duyurunun yayınlanmasını takiben sorumluluk kabul etmeyecektir!