30 Temmuz 2009 Perşembe

Akin Eldes - Kaf-i (2002)

1986'da girdiği "Bulutsuzluk Özlemi"nden hemen hemen 15 sene sonra ayrılan ve kendi yoluna giden gitarist Akın Eldes'in vardığı ilk durak "Kafi" adlı albüm oldu. Her ne kadar Bulutsuzluk Özlemi parçaları hep Nejat Yavaşoğulları üzerine kayıtlıysa da parçalara hakiki tonu, kimliği verenin Akın Eldes'in gitarı olduğunu kabul etmek gerekir sanırım (Aksi kanıda olanlara, Eldes'in grupla ile çalıştığı son albüm olan "Yol" ve Eldessiz"Numara" albümlerini tekrar dinlemelerini önerebiliriz). Bu bağlamda, hemen kestirmeden; Kafi'nin, "Eldes gitarını" takip edenler için farz, onunla ilk kez tanışacaklar içinse enstrümantal müziğin hakkını veren albümlerden olduğunu belirtelim.

Lise yıllarına kadar müzik tutkusunu "flütle" bastırıyor! Zira maddi nedenlerle ailesi gitar almaya yanaşmıyor. Lisede okurken gitarı eline alan Eldes biraz da -nispeten gecikmişliğin verdiği hırsla- sürekli gitar çalışıyor. Asım Can Gündüz'ünkü de dahil olmak üzere muhtelif gruplarda çaldıktan sonra Bulutsuzluk Özlemi'ne katılıyor...Uzaktan bakınca sessiz, içine kapanık, sakin bir havası olan, memleketin en iyi gitaristlerinden Akın Eldes'in ilk solo albümünün adı olan"Kafi"nin (dikkat: "i", albüm kartonetinde diğer harflerden farklı olarak silik, beyaz ve küçük harfle yazılıyor!) oldukça çağrışımsal yanları var: Bir yanıyla Eldes'in çokça etkilendiği belli olan "deprem" olgusuna, Kuzey Anadolu Fayı'nın baş harfleri; bir yanıyla da masallardaki erişilmez yer Kaf Dağının ardındaki "bir şeye" bir gönderme. Sözlük anlamı "yeter" kelimesini de unutmamak gerek elbette.Sade ve yumuşak

Gürol Ağırbaş, Cem Aksel ve Patrick Chartol'ün katkı koyduğu ve Eldes'in depremlerde hayatlarını kaybedenlere adadığı "Kafi", 12 parçanın yer aldığı bütünüyle enstrümantal bir albüm ve müzikal anlamda geniş bir yelpazede geziniyor. Blues, caz, funk, elektronik müzik ve soft rock motifleri, denemeleri albümün bütününe sinmiş durumda. Bunların yanında özellikle, defalarca dinlemekten kaçınmadığımız kısa açılış parçası 'Girizgâh'ta bütünüyle hakim olan ve albüm içinde de zaman zaman duyulan,"bu topraklardan" çıktığı aşikâr melodiler de ayrı bir "güzellik" olarak kulağa çarpıyor.

Genel olarak sade ve yumuşak bir yapının hakim olduğu "Kafi"de özellikle; bas ve baterinin kusursuz bir uyum içinde olduğu, Eldes'in gitara hakimiyetini gösterdiği '4 Delay' isimli parça, albümün konsept olarak hemen bütün niteliklerini taşıyor gibi. Aksak ritimde hızlı soloların ağır bastığı 'Serbest Bölge'; hayatına son veren bir başka gitar ustası Yavuz Çetin anısına yaptığı 'Lirik Blues'; blues gitarı tarzını kullandığı'Hababam' öne çıkan diğer parçalar arasında. Ayrıca 'Sofsotik'deki "elektronik" hava ve kuş cıvıltılarıyla açılan ancak karanlık bir parça diyebileceğimiz "Kafi"nin sonundaki doğal seslerin"deneysel kullanımı" dikkat çekici. Değinmeden geçmeyelim; doğrusu "Kafi"nin zarfı da mazrufu kadar tatmin edici. Özellikle gri tonların "hologramik" diyebileceğimiz şekilde kullanılmış olması oldukça yaratıcı.Sonuç olarak; Akın Eldes'in, "Bulutsuzluk Özlemi gitaristi" yaftası dışında çıkarabilmek için çokça uğraştığı, "ticari kaygı gütmeden ve içtenlikle çaldığı" parçalardan oluşan "Kafi", dinledikçe daha çok tadına varılan, güzel bir "müzikal kaçamak" yapmak için gayet ideal bir albüm. Ve şurası kesin bir kere dinlemek asla "kafi" gelmiyor...

Albümdeki Eserler
-
Girizgah (İntroduction)
Serbest Bölge (Free Zone)
Lirik Blues " İn memory of Yavuz Çetin "
4 Delay
Sappho
Hababam
Sco
Haydi
KAFi
1/3
Sofstik
UKW
-

Hiç yorum yok:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
Yasal Uyarı

TurkJazz.blogspot aracılığı ile indirmiş olduğunuz dosyalar, her sanatçının kendi isimleri ile tescil edilmiş eserlerin dijital kopyalarıdır! Bu dosyalar size tanıtım amaçlı sunulmaktadır! Müzik dosyalarını bilgisayarınızdan 24 saatten fazla tutmanız T.C. yasalarına göre suç sayılır! Bu tür yasal işlemlerde TurkJazz.blogspot ve hosting şirketimiz bu duyurunun yayınlanmasını takiben sorumluluk kabul etmeyecektir!